24 december 2018
Praat je ergens buiten de muren van Gamebasics over de gang van zaken binnen de muren van Gamebasics, dan komt regelmatig de vraag hoe anders het er aan toe gaat bij ons. Of we bijvoorbeeld echt elke ochtend rond een bord staan en vertellen wat we gaan doen en elke 2 weken in speciale meetings zoeken naar manieren om onszelf proberen te verbeteren. En of we daarnaast nog wel eens de tijd en ruimte vinden om nieuwe dingen te maken. Het antwoord is: ja.
De vraag achter deze vraag is natuurlijk of dat altijd zo vlekkeloos als veel Scrum en Agile goeroes doen geloven werkt. En of het echt een grote constructieve speeltuin vol slimme programmeurs en creatieve designers is die aan de lopende band fantastische oplossingen opleveren. Of er echt geen hiërarchie is en iedereen altijd volledig gemotiveerd de allerbeste keuzes maakt. Het antwoord is: nee, natuurlijk niet.
Maar we streven daar wel naar. Klinkt nogal utopisch en dat is precies het idee. Dat streven drijft ons namelijk continu tot het zoeken naar oplossingen voor de problemen waar we tegenaan lopen. En precies daarom lopen er bij ons mensen rond die dit streven in hun takenpakket hebben opgenomen en actief najagen. Om de zeepbel direct kapot te prikken: ook bij ons gaan er dingen mis, zijn mensen het niet met elkaar eens en wordt er zoals overal af en toe geklaagd. Dat dat alvast duidelijk is. Echter, en nu komt het, is het bij ons wel mogelijk het management zover te krijgen de complete organisatiestructuur van OSM, al 12 jaar ons paradepaardje, in een week compleet op de schop te gooien. Te laten gooien zelfs. Want de nieuwe structuur bepalen hebben wij, de mensen uit de betreffende teams, begin november zelf gedaan.
Natuurlijk kwam dit niet uit de lucht vallen. Zeker niet. We proberen nog wel over dingen na te denken namelijk. Scrum en Agile zijn niet nieuw voor ons. We hebben in 2012 na een forse groeispurt van ons bedrijf op advies van een innovatieadviseur de eerste stap gezet. In de drie jaar die ik nu bij Gamebasics rondloop waren echter vaak geluiden vanuit de organisatie te horen dat het anders moest; ,,We doen wel dingen uit Scrum maar niet echt.” ,,We roepen wel vaak en hard Agile maar hoe wendbaar zijn we nou echt.”,,De gebruiker staat niet centraal in onze ontwikkeling.” Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als Scrum Master bij Gamebasics heb je de taak, naast het begeleiden van je teams bij te dragen aan het meer Agile maken van ons bedrijf. Dat ons ontwikkelingsproces dichter tegen het traditionele waterval proces aan zat dan ons lief was, was duidelijk. Dat moet anders.
‘Maar hoe dan?’ Is natuurlijk de vraag die dan opkomt. En precies dat zijn we, gesterkt door 2 jaar aan blogs, talks, beursbezoeken en workshops met elkaar, in een week onderling gaan uitzoeken. Met elkaar betekent dus de mensen die het moeten gaan doen; Product owner, Scrum Masters, Devs, Marketeers, Designers en QA’s. Met enige trots wil ik het de reorganisatie in een week noemen. Laat er geen misverstanden over bestaan. Dit was een hele zware week waarin we het hoog oplopend oneens met elkaar zijn geweest en er zeker fouten zijn gemaakt. Maar resultaat spreekt; we hebben in een week een nieuwe structuur neergezet. Op dinsdag hielden de 5 teams iOS, Android, Web, Design en Backend op te bestaan, en op de maandag daarna werden team VAR en Team Rocket geboren. Deze 2 teams bevatten alle nodige skills om zonder afhankelijkheden hun werk te kunnen doen. Waar het ene team zich richt op nieuwe dingen, gaat het andere team het huidige OSM verbeteren. Hiermee hebben we de balans van de watervalmethode naar volledig multidisciplinaire Scrum teams weten te kantelen. En daar mogen we trots op zijn.
Als afsluiting nog even een paar extra bubbeltjes prikken;
Het allerbelangrijkste is wel dat iedereen bij Gamebasics weet dat niets voor altijd is. Dat is echt heel erg belangrijk om te beseffen. Als dingen niet lekker lopen gaan we er iets aan proberen te doen. Voor nu, zo net na een grote ingrijpende verandering, rest ons maar één ding. We gaan vol goede moed aan de slag. We verzinnen of veranderen de regels terwijl we onderweg zijn. En nog één keer het allerbelangrijkste: we blijven op zoek naar de dingen die we beter kunnen doen, en zijn niet bang die te benoemen en aan te pakken.
—
Wil je meer weten over hoe wij als organisatie meer Agile proberen te worden of hoe pragmatisch wij met de Scrum guide omgaan? Stuur een mailtje naar rick@gamebasics.nl en laten we kijken wat we van elkaar kunnen leren. Doen!