15 november 2019
Een van de meeste belangrijke aspecten van een goede voetbalcoach zijn, is je staf. De staf heeft altijd een prominente rol gespeeld in OSM. Omdat het staat voor de sociale aard van het spel: je kunt geen club managen in je eentje net zoals je geen OSM kan spelen in je eentje.
De staff heeft altijd zijn eigen iconische stijl gehad, die bedacht is toen OSM uitgebracht werd in 2004. Warme, toegankelijke en sociale karakters die staan voor de principes van het spel: positief, begrijpelijk en het leukst met vrienden.
We waren altijd al nieuwsgierig naar hoe onze spelers dachten over de karakters. Los van een enkele post op het forum of een reactie onder een van onze posts op social media, was het moeilijk om een antwoord te vinden op die vraag. Daarom besloten we het gewoon te vragen aan onze spelers. Daar kwam uit dat ze de karakters sympathiek vonden en ook hoopten dat de Doerak-staf volwassener zou worden.
Dat antwoord was overduidelijk en ook een reminder voor ons om vragen te blijven stellen aan onze spelers. Gamebasics, de game-industrie en het voetbal zelf zijn door de jaren heen ook volwassener geworden. Dus het was volkomen logisch dat onze user base dat ook werd. En dat ze dus graag een staf zagen die ook meer volwassen was.
Hier kwam een spannend nieuw project uitrollen voor ons. Een nieuw design voor onze karakters en tegelijkertijd kijken hoe we hun verhalen konden herschrijven. Tijdens dit proces besloten we ook om te kijken naar enkele andere zaken. Zo maakten we de karakters meer divers, minder stereotiep en meer expressief. En onze designers gebruikten deze kans natuurlijk om ze visueel perfect te maken.
Dus nu hebben we volwassen, diverse, expressieve en coole karakters die beter passen bij de cultureel diverse achtergrond van onze user base. De eerste reacties waren hartverwarmend. Onze spelers waren enthousiast. Omdat veel spelers OSM al heel lang spelen waren ze ook nostalgisch. Een mooie uitkomst voor ons: onze spelers tevreden stellen met respect voor onze geschiedenis.