EK zorgde voor massale drukte op OSM

11 juli 2016

Het EK 2016 zit erop. Tijd om de balans op te maken voor OSM. Wat zijn precies de effecten van een groot voetbaltoernooi op een voetbalmanagementspel? “Het zal jullie vast enorm helpen, het EK!” horen we vaak. Maar zo eenvoudig is het niet. Het EK heeft inderdaad een groot effect op het gedrag van mensen, maar om daar gebruik van te maken moeten we er, net als het verrassend zegevierende Portugal, hard voor werken.

EK op TV leidt af

Een landentoernooi zorgt voor extra aandacht voor het voetbal, maar het is een misverstand om te denken dat managementgames als OSM daar zonder meer van profiteren. We zien namelijk dat de aandacht vooral uitgaat naar het EK, en niet naar het spel. Het duidelijkst is dit te zien tijdens de wedstrijden zelf, waar er steeds meer van zijn. Dit EK deden er maar liefst 24 landen mee, waardoor er op sommige dagen drie wedstrijden moesten worden afgewerkt. Tijdens de wedstrijd was het rustig op OSM. Je zou denken dat het voetbal zo saai was dat de gemiddelde fan ondertussen wel zijn eigen team kon managen. In de praktijk zagen we dit niet. Het EK op televisie ging voor.

Via het tooltje Fabric kunnen we precies volgen hoeveel gebruikers er online zijn in onze app. Zie hieronder bijvoorbeeld de wedstrijd Italië – Duitsland.

ios-active-users

De blauwe lijn geeft aan hoeveel gebruikers er online waren op dat moment van de dag. Vergelijk deze lijn met de grijze lijn die de dag ervoor aangeeft, toen er geen wedstrijd was. Het is duidelijk te zien dat er veel minder mensen online zijn gedurende het duel. In de rust zie je wel ineens een gigantische piek. Hier moesten onze servers dan weer overuren maken, om alle gebruikers die tegelijkertijd online kwamen in dit korte tijdvak te verwerken.

Gunstig

Hoewel veel mensen dus afgeleid zijn tijdens een groot toernooi, en daardoor het aantal gebruikers afneemt voor OSM, is een EK op een aantal manieren toch heel gunstig. Zo kunnen we extra aan promotie doen via featuring in de AppStore en de PlayStore, omdat hier rondom het EK thema apps worden gepromoot. Een grote actie in de PlayStore leverde meer dan 100.000 installaties van onze Android app op. Dat is mooi meegenomen.

Om de gebruikers via OSM betrokken te houden bij het EK, hebben we een grote ‘challenge’ opgezet. Een tweetal OSM-competities in het EK thema konden gedurende het toernooi gespeeld worden. Deze challenge was een groot succes met ruim 200.000 deelnemers.

prizes

Op advertentiegebied is er altijd meer budget in de markt tijdens EK’s en WK’s. Op mooie campagnes van Nike, Adidas en andere grote merken lift OSM natuurlijk graag mee, bijvoorbeeld via de Business Club. Dat is de razend populaire nieuwe speloptie waarin gebruikers ruimhartig beloond worden voor het kijken van video’s, het installeren van apps en het invullen van enquêtes van partners.

Nu het EK voorbij is gaan we ons richten op het nieuwe voetbalseizoen, dat in augustus alweer gaat beginnen. We zijn van plan goed voorbereid aan de start te verschijnen: met nieuwe opties en natuurlijk alle geupdate clubs en spelers.

Deel dit artikel