18 september 2014
Met het mission statement geeft een bedrijf aan waar het voor staat. Gamebasics heeft in 2011 voor het eerst haar missie bepaald. Die missie is ongelooflijk belangrijk. Het zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en biedt houvast bij het nemen van strategische besluiten.
Eens in de zoveel tijd is het goed om de missie opnieuw te bekijken. Sluit hij nog aan bij de ambities van het bedrijf en de veranderende wereld? Deze vraag hebben wij onszelf gesteld en hier is een nieuw mission statement uitgerold. De missie waar Gamebasics zich sinds 2010 (en eigenlijk daarvoor ook al) met veel enthousiasme op gestort heeft, is deze:
“Gamebasics wil zoveel mogelijk voetballiefhebbers wereldwijd 10 minuten per dag het gevoel geven dat zij manager zijn van hún favoriete club. Dit willen we bereiken door te streven naar een optimale spelbeleving in gelokaliseerde communities, waarbij je met je vrienden, op elk gewenst moment, via elk mainstream online platform je voetbalkennis kan etaleren.”
De kern van deze missie, zoveel mogelijk voetballiefhebbers het gevoel geven dat ze manager zijn van hun favoriete club, blijft natuurlijk ongewijzigd. Toch hebben we gemeend dat een aanpassing op zijn plaats was. In de tijd dat dit mission statement werd opgesteld is er het nodige veranderd. Gamebasics is gegroeid van 15 naar 30 medewerkers. Het aantal gebruikers steeg van 1 naar 5 miljoen. De wereld om ons heen is veranderd. Bovendien wilden we onze ambities nog wat korter en krachtiger opschrijven.
De nieuwe missie die we hebben gedefinieerd is in de kern hetzelfde. Er zijn echter enkele belangrijke details veranderd. Het nieuwe mission statement van Gamebasics ziet er als volgt uit.
“Gamebasics streeft ernaar alle voetballiefhebbers wereldwijd het gevoel te geven dat ze manager zijn van hun favoriete voetbalclub. Elke dag en overal. Dit willen we bereiken door een game ervaring te bieden die authentiek, laagdrempelig en uitdagend is.”
In de nieuwe missie is de verwijzing naar 10 minuten per dag weggelaten. In 2010 was het gebruik van mobiele apps nog veel minder dan tegenwoordig. Dankzij het introduceren van de iPhone door Steve Jobs is er nu meer tijd op een dag om te gamen, zonder dat het sociale leven eronder lijdt.
Het specifiek benoemen van mainstream platforms en het lokaliseren van onze communities doen we ook niet meer. “Altijd en overal” beschrijft die ambitie veel treffender. Maar we hebben niet alleen maar geschrapt. De ervaring die we willen bieden hebben we juist toegevoegd: onze game(s) moeten authentiek, laagdrempelig en uitdagend zijn.
Authenticiteit staat voor de herkenbare wereld die we de gebruiker voor willen schotelen. Dus met échte clubs. Het mag niet ingewikkeld zijn om in te stappen. Iedereen moet mee kunnen doen. De game moet echter wel voldoende uitdaging bieden om er lang van te kunnen genieten. Gebruikers moeten elke dag weer gemotiveerd zijn om terug te komen.
We zijn enthousiast over onze nieuwe, scherpere missie. Het zal ons in staat stellen meer gefocust aan het werk te gaan. Het spreekt vanzelf dat het enorm motiverend is om te zien dat er elke dag meer voetballiefhebbers zijn die we via Online Soccer Manager het gevoel kunnen geven dat ze manager zijn van hun favoriete voetbalclub.