23 oktober 2015
Push notificaties zijn een vast onderdeel van bijna elke app tegenwoordig. In Online Soccer Manager gebruiken we ze om te laten weten of je wedstrijd is gespeeld, of dat je een speler hebt verkocht. Maar hoe belangrijk zijn die geheugensteuntjes? Heel belangrijk, merkten we toen er vorige week een dagje geen push notificaties werden verstuurd door een technisch probleem.
Het nut van push notificaties wordt weleens in twijfel getrokken. Ze zouden vooral irritant voor de gebruiker zijn. De meeste gebruikers zouden ze snel uitzetten. Minder notificaties zou beter zijn dan meer. Natuurlijk is het verstandig om een gebruiker niet te overladen met notificaties. Wij hebben daarom de stelregel dat een notificatie nuttig moet zijn. De notificatie moet aangeven dat er iets belangrijks gebeurd is in de app en dat de aandacht of actie van de gebruiker gewenst is.
Hoewel er voldoende industriecijfers te vinden zijn over het effect dat push notificaties hebben op de retentie van gebruikers, is elke app anders. We willen het effect in de toekomst beter gaan meten, maar tot dusver hadden we daar geen concrete cijfers van. Tot deze week plotseling door een technisch probleem de notificaties niet meer werden verzonden.
In eerste instantie zagen we een significante daling in de dagelijks actieve gebruikers (DAU). We wisten nog niet waar die vandaan kwam, maar nadere analyse wees uit dat alleen de Android en iOS platforms er last van hadden. Op Facebook en op de website was deze trend niet waar te nemen.
Een grafiek van het aantal sessies per tijdseenheid toont glashelder aan wat er aan de hand was. De grote piek elke dag is de gespeelde wedstrijdsimulatie. Deze was afgeplat omdat er geen push notificatie aan gekoppeld was. De kleine piekjes zijn transfers die worden gedaan gedurende de dag. Deze piekjes vlakten zelfs helemaal af. Het netto resultaat was een stuk minder gebruikers online gedurende de dag.
Het heeft ons een paar uur geduurd om de onderste steen boven te krijgen en orde op zaken te stellen. Helaas hebben we door dit incident enkele tienduizenden gebruikers verloren. Het tegen wil en dank opgedane inzicht over de impact van push notificaties is wel zeer waardevol. We kunnen onze strategie op dat gebied met deze kennis verder aanscherpen.