Van creatieve middag tot Hackathon

21 januari 2016

Bij Gamebasics geven we creativiteit graag de ruimte. Als Agile organisatie deden we dit van oudsher door tussen elke sprint van twee weken een middag vrij te houden voor vrije creatieve invulling. De praktijk leerde echter dat deze mogelijkheid zelden efficiënt benut werd. Daarom besloten we het dit jaar anders aan te pakken. De Gamebasics Hackathon was geboren.

Eigen projecten

Het principe om medewerkers aan hun eigen projecten te laten werken, heeft bij ons nooit ter discussie gestaan. Sinds we daar een jaar of 5 geleden mee begonnen, zijn er al een aantal mooie resultaten uit voort gekomen. Ik denk aan een avatar creator in HTML5, een nieuwe vertaaltool en een mooi dashboard voor al onze back-end tools.

De manier waarop we die creatieve ruimte aanboden, bleek echter in de praktijk niet efficiënt te zijn. Eén middag is te kort om echt iets wezenlijks te produceren, zoals een prototype of een onderbouwd plan. De timing aan het eind van de sprints zorgde ervoor dat verantwoordelijke professionals de voorkeur gaven aan het behalen van de sprintdoelen, boven de eigen experimenten. Begrijpelijk, maar wel jammer. De individuele insteek en het gebrek aan terugkoppeling hielpen ook niet mee. Het kader ontbrak om er echt iets van te maken.

hackathon-workshop

De Hackathon

In 2016 gaan we het over een andere boeg gooien. We zullen 10 dagen per jaar in langere aaneengesloten blokken aan creatieve projecten gaan besteden. Dit noemen we de Gamebasics Hackathon(s).

Alle disciplines die betrokken zijn bij de core taken van Gamebasics doen mee: developers, testers, marketeers en designers. Wanneer een Hackathon plaatsvindt, zal ruim van tevoren worden gecommuniceerd, zodat groepjes kunnen worden gevormd en projecten kunnen worden voorbereid. In een plenair terugkoppelmoment zullen de teams hun opbrengsten met elkaar delen. Enige voorwaarde voor deze opbrengsten is dat ze voor Gamebasics van waarde moeten zijn, in de breedste zin van het woord.

De aftrap is deze week gegeven met een workshop, waarin gebrainstormd is over de verdere invulling van de Hackathon en de eerste ideeën voor mogelijke projecten zijn verzameld. Er is een Hackathon organisatie aangewezen die verder gaat bepalen wanneer de eerste gehouden zal worden en hoe de spelregels er precies uit gaan zien.

Visie

De Gamebasics Hackathons passen in onze visie om ruimte voor eigen inbreng en creativiteit maximaal de ruimte te geven. Iedereen die dagelijks werkt aan een game zal zijn eigen ideeën ontwikkelen en willen uitvoeren. Dat kan door binnen een Hackathon het idee te toetsen, of een prototype te ontwikkelen.

Ik kan niet wachten tot de eerste Gamebasics Hackathon zal starten en ben erg benieuwd naar de opbrengsten!

Deel dit artikel